Фернандо Кардеса Кабрера е бакалавър по бизнес администрация и магистър по международен бизнес мениджмънт. Представител е на една от най-големите испански винени компании, производители на шери – González Byass. Живее в Херес да ла Фронтера (Андалусия, Южна Испания). В България е, за да проведе майсторски клас „Светът на Херес“ в рамките на DiVino.Taste2015.

Какво означава да си „посланик“ на шерито по света?

Аз се определям не като „посланик“, а като „любител“ на шерито. Посланието, което отправям към ценителите, е за неговата уникалност. То е невероятен продукт, не докрай познат и аз се стремя да разкажа на хората какво представлява това вино, какви хора стоят зад неговото производство. Да, повечето хора познават шерито в някаква степен, чували са за него, но малко от тях са запознати с разнообразните комбинации и съчетанията с храна, които то може да ни предложи. И разбира се, искам да разпространявам испанската култура, и по-специално да акцентирам на Южна Испания, откъдето съм и аз – да разказвам на хората за всичко, което стои зад производството на шери.

Социологът Емил Дюркем още през XIX век забелязва, че там, където се консумира повече вино, нивото на депресия е по-ниско. Вие пътувате често. Наблюдавате ли подобна зависимост?

О, да, напълно съм съгласен с тази теза. А и хората, които пият вино, са наистина надеждни. Освен това е доказано, че разумната употреба на вино, е изключително здравословна, помага на мозъка и паметта. Дори, приемете го като анекдот, но преди няколко дни майка ми била в магазина и внезапно ѝ прилошало. Когато после се чух с нея, думите ѝ бяха: „Добре съм, благодарение на Бог и на виното, съм добре“… Виното допринася да бъдеш по-щастлив, да общуваш по-често със семейството и приятелите си. Така че ролята му в ежедневния живот е съществена.

Днес “Tio Pepe” е световна марка. Но освен добрия маркетинг, вероятно принос има и историята – връща ни близо два века, когато основателят на „Гонсалес Байас“, Мануел, е разговарял за виното с чичо си Хосе Анхел (Тио Пепе). Как се съчетават традициите с модерността?

Както отбелязахте, ние сме компания, силно свързана с традициите – все още фирмата е семейна – 5-6 поколения след основателя ѝ, без прекъсване. Но през 80-те фамилията решава да разшири дейността си, да инвестира в нови изби в различни региони на Испания, търсейки нови възможности, нови подходи и достигане до нови потребители. Това е било много важно стратегическо решение, което цели да покаже богатството на винената култура на Испания. Така от една страна стои традицията, а от друга – способността ни да се адаптираме към потребностите на настоящето. Но същността на нещата винаги е била в това да произвеждаме отлично вино, в постоянството ни да представим най-добрия възможен продукт.

Можем ли да използваме метафората, че принципът е като в „солерата“?

Определено, Вие го казахте точно. Системата на „солера“ и нейните „криадера“ (редовете бъчви в солерата) цели това – да запази същността на старото, „винтидж“ вино, но да го съчетае с новата реколта, със съвремеността. Това е път на традицията и на новото – новите технологии, новото мислене. И всичко това – в една бъчва.

За втори път сте в България. Какви са Ви впечатленията от българските вина? Повечето изби у нас са сравнително млади.

Смятам, че имате силни традиции в производството на вино. А потребителският вкус все още се изгражда. Такива са моите наблюдения. Но процесите на промяна са много интензивни. Това, което забелязвам, е че в последните години културата на потребление се развива, увеличава се търсенето на висококласни вина. Имал съм шанса да опитам няколко български вина и определено мога да кажа, че наистина харесвам вашите червени вина. Мисля, че са от високо качество и много добре балансирани. Наистина много ми допадат.

Представяте компания, която е позиционирана на световния винен пазар, но все още е притежавана от фамилията на основателя си. Какъв е Вашият съвет за успех към малките семейни български изби?

Моят съвет е: бъдете постоянни, вярвайте в това, което правите, това е най-важното. И ако знаете, че имате добър продукт, опитайте се да го представите добре. Ако искате да изнасяте, има много международни организации, които могат да ви помогнат. Участвайте в изложения, във винени събития. Обменяйте опит и идеи с производители от други страни, които имат добри винени традиции – те също могат да дадат добър съвет.

Да поговорим за винения туризъм. Когато кажем „шери“, веднага си представяме картини от Андалусия, зазвучава музиката от „Кармен“… Кое е важното за успешен винен туризъм?

Когато говорим за винен туризъм, е изключително важно да имаме история, история, която да „продаваме“. Например, ако дойдете в „Гонсалес Байас“, най-посещаваната винарна в Европа – 250 000 души годишно, какво ще откриете? – Страхотно вино, със сигурност, стари изби, които носят история – една от тях е проектирана от Густав Айфел… Ще ви предложим и вина, и тапас… Ще ви предложим нашата култура… Можете да привлечете туриста с различни неща, но той търси най-вече интересни преживявания, приятни моменти и нови знания. Ако успеете да направите добър „купаж“ от тези три „сорта“, ще имате успешен винен туризъм.

Съгласен ли сте, че виненият туризъм помага за развитието на целия регион?

В днешно време се разчита много на туризма, в това число и на винения туризъм. Но ако някъде е развит виненият туризъм, това означава, че там има и добър продукт, и той е добре разпознаваем. Смятам, че на първо място е доброто вино. То ще заинтригува и привлече посетители за винен туризъм.

И накрая, споделете личните си предпочитания – коя е най-добрата кулинарна „компания“ на шерито?

Зависи от вида шери. Ако тръгнем от сухите към сладките, моите предпочитания са: с „фино“ ще избера нещо солено и леко хрупкаво, за да възбуди вкусовите рецептори за следващите ястия. Бих предложил нещо типично испанско – малко хамон. Или пък скариди – също са невероятна комбинация. След това преминаваме към шери с по-плътно тяло, например „олоросо“, което ще върви добре със „стю“. Ако се спрем на стек, несъмнено ще избера „Пало кортадо“, което е някъде между „фино“ и „олоросо“. И накрая, с десерта, нека бъде ванилов сладолед, можем да се насладим на чаша „Педро Хименес“.

“The Wine Inside” изразява благодарност на „Gourmet Publishing“ за съдействието при осъществяването на това интервю.

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google+ photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google+. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s