Като повечето хубави неща, и това магазинче го открих случайно – докато си чаках тролея на спирката на Руски паметник. Името „Вино Оренда“ не ми говореше нищо, но пък магазин за вино винаги е в състояние да ме заинтригува. Като влязох, първата ми асоциация бе с магазинчето за надежда на Джани Родари – онова, с двете полички. Спретнато, уютно, и само с български вина. Много български вина. Имаше не само серии, но дори и изби, които не знаех, че съществуват. А не е като да не се интересувам. И Асен добре се вписваше в образа на Продавача на Родари. Усмихнат, спокоен, позитивен. Попитах го нещо, заговорихме се за вината… и минаха десетина тролея, преди да си тръгна.

С времето научи вкуса ми. Като го питах за някое вино, казваше „Това може би няма толкова да ти допадне, виж, това определено ще ти хареса“. И досега май няма разминаване в прогнозите… Но пък и всяко вино в магазина е лично подбирано.  И покрай интересните вина, започнаха и интересните вечери – срещи-дегустации със собствениците и енолозите на българските изби. Винена общност от ценители, която тепърва ще се развива. Там се запознах и със съпругата на Асен – Валя. И ако се питате как изглеждат млади хора, които са решили да останат в България и да се занимават със семеен бизнес – погледнете снимката горе. Исках да ви ги представя именно в навечерието на хубав семеен празник като Рождество Христово.

 

Асене, какви са трудностите, с които се сблъсквате?

Сблъскваме се с всички трудности, които един семеен бизнес, създаден със собствени средства, понася. Напълно сме наясно, че в днешната динамична бизнес среда, дори и за ден да спреш да се развиваш и да бъдеш активен, пазарът ще те изхвърли. Цената неизбежно е работната седмица да е 24/7, по-малко време за почивка, ангажиране на семейството в целия процес. Удовлетворението идва от това да правиш това, което обичаш ….
Още със стартирането на проекта Vino Orenda имахме ясна бизнес идея – да предлагаме само българско вино, като акцентираме на малки семейни бутикови изби. Знаехме, че рискуваме много, като разчитаме на ограничен таргет, но тенденциите в развитието на българските вина ни даде увереност, че сме на прав път.

 

Какво се промени при българските производители през последните  години?

През последните десетина години бяха създадени голям брой нови изби, много от тях по европейски програми, с модерна визия и оборудване. Развиха се нови сортове вина и започнаха да се следват световни тенденции. Ние силно адмирираме упоритата работа на някои от винарните с типични български сортове.
При създаването на магазина самите ние се изненадахме от големия избор качествени и интересни български вина и наблюдаваме това впечатление и у клиентите си. Смятаме също така, че цената, която плащаме за едно добро българско вино, е много по-коректна, отколкото тази, която бихме платили за вносно от същия клас. Не на последно място мислим, че за развитието на икономиката ни е от огромно значение да се подкрепя местният бизнес и производство, особено когато то е на добро ниво.

 

Какъв е профилът на клиентите, към които сте ориентирани?

 
Може би ще се изненадате, като ви кажа, че повечето ни клиенти са жени. Но тъй като сме в търговията отдавна, знаем, че жените са тези, които взимат решението за покупка по-бързо и целенасочено. Традиционно качествено вино потребяват хора със средни и над средните доходи, което пък автоматично означава минимална възраст от около 25 години.
Наложили сме един минимален ценови праг за вината, които предлагаме, под който смятаме, че продуктът трудно може да се нарече вино.

 

Как подбирате вината?

 
Акцентът ни са малки бутикови семейни изби, такива, които не се срещат на масовия пазар, но с качество, в което сами сме се убедили. За нас е важно освен самото вино като продукт, това, което седи зад него – създателите, идеята, историята, която то носи. Самите ние се стараем да посещаваме повечето винарни, с които работим, да познаваме търговците, енолозите, собствениците, да сме част от всички събития и изложения, свързани с българското вино, за да предадем най- доброто на нашите клиенти.
Добавената стойност на нашия продукт е личното отношение. Ние сме лично ангажирани в целия процес на избор, презентация и продажба на вината в магазина. С удоволствие и ентусиазъм предаваме всичките си натрупани познания за българското вино на хората, които се обръщат към нас за своя избор. Организираме много тематични събития, дегустации, базари, на които ангажираме и самите производители, с цел да ги доближим до крайните клиенти. Затова смеем да твърдим, че вече 4-та година ние сме се посланик на българското вино. От скоро наблюдаваме, че и други се обръщат към този профил и избират приоритетно българските вина в своите магазини и ресторанти, което може само да ни радва.

 

Семейна традиция ли е интересът ти към виното?

 
Ние сме пример за 100% семеен бизнес. Инвестицията е изцяло лична. Напълно независими сме, зад нас не стои никой – нито финансово, нито с идеи. За сметка на това подкрепата на семейство и приятели е много голяма. Аз съм изцяло ангажиран с магазина, докато съпругата ми има друга професия, но отговаря за маркетинга, присъствието ни в социалните мрежи и рекламата на събитията в магазина, както и за отглеждането на едногодишния ни син. Безспорно частният бизнес отнема много от личното ни време и не предоставя удобната сигурност на наемната работа, но пък дава свобода на решенията и възможности за креативност. Най-ценният ни актив са нашите клиенти, а с времето много от тях стават и наши приятели.

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s