„Знаеш ли, по нашия край се прави страхотно вино! Наистина с чудесно качество. Само че то се продава на много ниска цена. И знаеш ли защо? – Защото хората си завиждат и не искат да работят заедно. Ако някой продава, пуска виното си на дъмпинг, докато съседът му фалира. Преди имаше кооперативи, но вече и тях ги няма. Защото производителите носеха по-лошото си вино в кооператива, а хубавото си го продаваха сами. И хората спряха да си купуват от кооперативите. При нас има едно общо надлъгване, има една такава философия – ако аз успея да те излъжа три пъти, а ти мен – само два, значи съм на „печалба“. Това е положението…“

 

Тази история може и да ви звучи като българска, но не е. Разказа ми я Марко – шофьорът ни в Сардиния, докато пътувахме между две градчета. Бях го попитал нещо от типа „Отразява ли се тука кризата“ – така, колкото да минава времето, и той започна да разправя – нямаше никаква представа, че се интересувам от вино и пиша по тази тема. Просто в момента това го вълнуваше…

А аз се замислих за бъдещето на българските изби. И за първи път от много години, установих, че в определена област при нас нещата може би са различни… И то по-добри. В последната година се срещах и разговарях с доста представители на Българската асоциация на независимите лозаро-винари – Иво ВърбановБиляна Маринова, Милица Зикатанова, Таня Аврамова… Но и отвъд тези интервюта, това, което можех да усетя, е че тези хора наистина искат да работят и да се развиват заедно. И, доколкото могат, го правят.

Само че бъдещето на българското вино не е маратон за самотни бегачи. Трудно можем да си представим, че малкият и среден бизнес могат да успеят, особено навън, без подкрепата на държавата. Не и срещу своите конкуренти от другите винени страни, зад които стоят техните държави – с цялата необходима нормативна, финансова и логистична подкрепа. Примери могат да се дадат много – за съпоставими като мащаб държави, но с несъпоставима като мащаб държавна подкрепа.

Отказът на посолството ни в Лондон да подкрепи изложението на независимите лозаро-винари, представящи българското вино, поради аргумента, че „те не представляват целия бранш“, е толкова абсурден, колкото би бил един отказ да се подкрепи изложбата на прочут наш художник, защото той не представлява всички художници в България… Но това е илюстрация на цялостното отношение на държавата към винопроизводителите… Въпреки протоколното присъствие на официални лица при откриването на всяко по-голяма събитие…

Ако ви попитам кои са „символите“ на България – кои са продуктите, които могат да бъдат нейното лице пред света, вероятно ще кажете „киселото мляко, розата, виното…“ Може и да пропускам нещо, но списъкът няма да е дълъг. А сега ми кажете откъде да си купя истинско кисело мляко, без да се налага да издирвам някоя баба по родопските села, или пък розово масло (което така или иначе не е в особена ежедневна употреба)…

А хубаво вино мога веднага да ви препоръчам – най-малко 20-30 вина в различните ценови класове. И за разлика от другите неща, за виното не важи принципът „навремето какво беше…“, защото българското вино никога не е било толкова добро, колкото днес. А утре – утре ще бъде още по-добро!

Само че не е ясно докога производителите ни ще издържат. Защото състезанието не е „аз плувам в единия коридор, а ти в другия“, а „аз плувам с плавници, а ти – с тежести на краката“. Така че необходимостта от държавна подкрепа не е единствено в полза на бранша – тя е важна и за редица други отрасли – туризъм, регионално развитие, за повишаване търсенето на продукти от местната кухня, за фолклорните изяви и пр. Но по-същественото е, че това е нужно за съхраняването на културната ни идентичност. Защото аз не искам след 10-на години да разказвам, подобно на Марко,  история за славното минало на българското вино, пред някои незаинтересовани туристи, посетили страната ни…

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s