„В живота на всяко нормално момче идва време, когато го обзема бурно желание да тръгне да копае за скрити съкровища. Един ден това желание връхлетя и Том Сойер… Хък откликна. Том го заведе на едно уединено място и му довери плана си. Хък се съгласи. Хък винаги бе готов да се включи във всяко начинание, което обещаваше забавления и не изискваше капитал, защото разполагаше със заплашително свръхизобилие от онова време, което в никакъв случай не е пари.“

Марк Твен, „Приключенията на Том Сойер“

Но понякога и в живота на момичетата идва време, когато ги обзема бурно желание да търсят съкровище. За две от тях – Елена Нейкова и Мария Етрополска от Еносиасти ще ви разкажа в следващите редове. Да, те не копаят, подобно на Том и Хък, край Старото дърво с изсъхналия клон или в Къщата на призраците, а на лозето край с. Смочево, в подножието на Рила, и инвестират от онова, другото време – което е пари. Но страстта в търсенето на съкровището е същата. Героите на Марк Твен намират своето съкровище в сандък със злато, а съкровището на Елена и Мария идва от бъчва с вино – техният „Protagonista.

Виното , представено накратко, е купаж от мерло и рубин, отлежало една година в нова бъчва от френски дъб, а после и 6 месеца в бутилката. Дом на проекта става изба „Меди Вали“ и технологът Стойчо Стоев, а дизайнът на бутилката и опаковката е на Йордан Желев от TheLabelmaker, когото читателите на The Wine Inside вече познават. Лимитирана серия от само 302 бутилки, която е ясно, че бързо ще стане колекционерска цел за ценителите.

Така че не просто за тези 302 бутилки искам да разговарям с Елена – такова количество няма нужда от специален маркетинг, защото въпросът не е да е колко от тях ще бъдат продадени, а колко да бъдат запазени. Искам да науча повече за идеите на Елена и Мария – две  еносиастки  и протагонистки в света на българското вино. Защото да инвестираш и средства, и време, и усилия, с такава посветеност на виното, което правиш, с ясното съзнание, че това няма да е някакъв невероятен пазарен пробив, но пък може да стане концептуален продукт, който да наложи определени тенденции във философията на възприемането на българското вино – ето това е тема, която наистина ме интересува.

От блогърството към винопроизводството?

В „Еносиасти“ се опитваме да се самоентусиазираме за определени теми. Понякога изчерпваме определени теми и искаме да научим повече. Идеята е от 2014-та. Минахме през своите колебания дали да го правим – все пак ние не сме енолози, но в крайна сметка се решихме. Не знаехме дали някоя изба ще се съгласи с този „налудничав“ проект, защото искахме да участваме лично във всички етапи до крайния процес – в обработките на лозето, в избата, бутилирането, дизайна… Искахме важните решения да вземем сами. Да усетим всичко през погледа на производителя. Защото иначе лесно се критикува…

И така – „Меди Вали“. Нарочихме два реда за „наши“ – избрахме ги с техните агрономи и започнахме да ги обработваме… Но ако си представяш някаква романтика на лозето – бъркаш. Беше зверски студ, лозето е на около 600 метра надморска височина. После се надявахме, че ще берем гроздето по време на някой красив залез, с приятели и вино… А бе един дъждовен период през 2015, в който използвахме краткото прекъсване на валежите за гроздобера.

Всъщност всеки един етап от производството сме го заснели. От лозето, от избата. Скоро ще ги пуснем тези епизоди на сайта си. Искахме „Protagonista“ да е именно Главният герой – не перфектен, но истински. А и в същото време хората да плащат най-вече за виното. Което не е лесно да се постигне при тези лимитирани мащаби.

Една реколта, но три години работа по този проект. Но си струваше. Помогна ни да научим много.

*Снимките на бутилката са предоставени от The Labelmaker.

Кутията на „Protagonista“ също е иновативна – със сканиране през приложението ScanAr всеки, който притежава виното, дори и да не е чел блога, да не знае за историята му, може да види кратък едноминутен видеоматериал от етапите за производство.

Може ли да очакваме продължение – например появата и на „Антагониста“?

Не сме мислили още за това. Зависи от много неща. А и все още имаме работа по този проект. Със сигурност един бъдещ проект би бил по-различен. Не бихме могли да бъдем в такава степен лично ангажирани във всеки етап, на всяка стъпка от създаването му. Нека да видим първо как ще се приеме този проект. Ние и двете сме маркетингови специалисти. Но за нас това не толкова маркетингов проект, колкото личен.

Ще го представите ли на конкурси? Всъщност ти си жури на Concours Mondial de Bruxelles. Какво мислиш за стойността на медалите от многобройните конкурси?

За нашето вино – няма да да го пращаме на конкурси. Ние не сме изба – ако трябва да се участва, трябва да го направи избата. А и за 302 бутилки няма значение дали ще има медал. За нас радващото е, че има много хора, но които виното ни им харесва.

А за медалите… Моето лично мнение е явно различно от това на много хора с негативни позиции по отношение на конкурсите. Има различни системи на дегустиране. Когато бях жури миналата година, нашият панел присъди едва няколко сребърни медала. Което е много различно от това, което се говори. Защото се дегустират по 50 проби на ден, което означава, че от 150 вина ние сме дали тези няколко сребърни медала. Така че не разбирам цялата тази истерия, че се раздават медали „на килограм“. Поне аз нямам такъв опит.

Но за мен не по-малко важно е, че „Concours Mondial de Bruxelles“ много набляга на образователния елемент за самите съдии. И са много строги към съдиите си. Например с двойните проби – за да се уверят, че на едно и също вино даваш една и съща оценка. Хубаво е, че са предвидени и посещения в избите, за да общуваш и с хората, които правят виното. Организират се обучителни курсове, фокусирани върху определена категория вина. Наистина това помага много на съдиите. Обучават съдиите си – не ги възприемат като някакви завършени „гурута“.

Като заговорихме за обучение, вие от „Еносиасти“, освен другите проекти, проведохте и курс на „WSET LEVEL 2 Award in SPIRITS“ с Артур Негеле.

Да, то бе посветено на „Spirits“ изцяло. Не знам дали това ни прави добра реклама като винени блогъри, но аз като дегустатор, се интересувам да научавам и преживявам много нови неща. Но дори и за вината когато говорим – да вземем например бургундските – ние по-скоро предимно си говорим за тях. Не си опитал най-добрите образци, не си ги усетил, не си ги проследил в отделните реколти през годините. А нещата са много динамични и се развиват страшно бързо. Дори някои “Masters of Wine”, които са станали такива преди 20 години, казват, че днес едва ли биха могли да си вземат изпита. Нещата са се променили много. В целия свят.

Така че аз живея с мисълта, че има много още какво да опитам, и всъщност ми е интересно абсолютно всичко в този смисъл. За мен, като дегустатор, всичко е интересно. Ние сме свикнали да възприемаме и да говорим за виното като за нещо „много сложно“, но ако отидеш на обучение по „текила“, ще ти кажат „Да, във виното има над 150 аромата, но в текилата са над 600“. Не става въпрос за определянето на това коя е най-великата напитка, а за че има сложност и особености в производството на всяка една от тях.

Курсът, който организирахме, освен познания, предостави и шанс за среща с хора от индустрията, за дегустацията на продукти, които ги няма на българския пазар. Самият Артур Негеле е невероятен. Ние се възползвахме от единствените му два свободни дни в годината за организирането на курса. Той е много ценен в световен мащаб. Съдия е на международни конкурси, създава рецептите за някои от най-добрите „крафт джинове“.

Така че, с каквото и да се занимаваме, искаме да ни е интересно. Ние и двете сме икономисти, но нещата не ги мислим комерсиално. Все още ги правим като идеалисти. И се фокусираме не толкова върху бизнес проекцията, колкото държим това, което правим, наистина да има ниво.

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google+ photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google+. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s