Фернандо Кардеса Кабрера е бакалавър по бизнес администрация и магистър по международен бизнес мениджмънт. Представител е на една от най-големите испански винени компании, производители на шери – González Byass. Живее в Херес да ла Фронтера (Андалусия, Южна Испания). В България е, за да проведе майсторски клас „Светът на Херес“ в рамките на DiVino.Taste2015.

Какво означава да си „посланик“ на шерито по света?

Аз се определям не като „посланик“, а като „любител“ на шерито. Посланието, което отправям към ценителите, е за неговата уникалност. То е невероятен продукт, не докрай познат и аз се стремя да разкажа на хората какво представлява това вино, какви хора стоят зад неговото производство. Да, повечето хора познават шерито в някаква степен, чували са за него, но малко от тях са запознати с разнообразните комбинации и съчетанията с храна, които то може да ни предложи. И разбира се, искам да разпространявам испанската култура, и по-специално да акцентирам на Южна Испания, откъдето съм и аз – да разказвам на хората за всичко, което стои зад производството на шери.

Социологът Емил Дюркем още през XIX век забелязва, че там, където се консумира повече вино, нивото на депресия е по-ниско. Вие пътувате често. Наблюдавате ли подобна зависимост?

О, да, напълно съм съгласен с тази теза. А и хората, които пият вино, са наистина надеждни. Освен това е доказано, че разумната употреба на вино, е изключително здравословна, помага на мозъка и паметта. Дори, приемете го като анекдот, но преди няколко дни майка ми била в магазина и внезапно ѝ прилошало. Когато после се чух с нея, думите ѝ бяха: „Добре съм, благодарение на Бог и на виното, съм добре“… Виното допринася да бъдеш по-щастлив, да общуваш по-често със семейството и приятелите си. Така че ролята му в ежедневния живот е съществена.

Днес “Tio Pepe” е световна марка. Но освен добрия маркетинг, вероятно принос има и историята – връща ни близо два века, когато основателят на „Гонсалес Байас“, Мануел, е разговарял за виното с чичо си Хосе Анхел (Тио Пепе). Как се съчетават традициите с модерността?

Както отбелязахте, ние сме компания, силно свързана с традициите – все още фирмата е семейна – 5-6 поколения след основателя ѝ, без прекъсване. Но през 80-те фамилията решава да разшири дейността си, да инвестира в нови изби в различни региони на Испания, търсейки нови възможности, нови подходи и достигане до нови потребители. Това е било много важно стратегическо решение, което цели да покаже богатството на винената култура на Испания. Така от една страна стои традицията, а от друга – способността ни да се адаптираме към потребностите на настоящето. Но същността на нещата винаги е била в това да произвеждаме отлично вино, в постоянството ни да представим най-добрия възможен продукт.

Можем ли да използваме метафората, че принципът е като в „солерата“?

Определено, Вие го казахте точно. Системата на „солера“ и нейните „криадера“ (редовете бъчви в солерата) цели това – да запази същността на старото, „винтидж“ вино, но да го съчетае с новата реколта, със съвремеността. Това е път на традицията и на новото – новите технологии, новото мислене. И всичко това – в една бъчва.

За втори път сте в България. Какви са Ви впечатленията от българските вина? Повечето изби у нас са сравнително млади.

Смятам, че имате силни традиции в производството на вино. А потребителският вкус все още се изгражда. Такива са моите наблюдения. Но процесите на промяна са много интензивни. Това, което забелязвам, е че в последните години културата на потребление се развива, увеличава се търсенето на висококласни вина. Имал съм шанса да опитам няколко български вина и определено мога да кажа, че наистина харесвам вашите червени вина. Мисля, че са от високо качество и много добре балансирани. Наистина много ми допадат.

Представяте компания, която е позиционирана на световния винен пазар, но все още е притежавана от фамилията на основателя си. Какъв е Вашият съвет за успех към малките семейни български изби?

Моят съвет е: бъдете постоянни, вярвайте в това, което правите, това е най-важното. И ако знаете, че имате добър продукт, опитайте се да го представите добре. Ако искате да изнасяте, има много международни организации, които могат да ви помогнат. Участвайте в изложения, във винени събития. Обменяйте опит и идеи с производители от други страни, които имат добри винени традиции – те също могат да дадат добър съвет.

Да поговорим за винения туризъм. Когато кажем „шери“, веднага си представяме картини от Андалусия, зазвучава музиката от „Кармен“… Кое е важното за успешен винен туризъм?

Когато говорим за винен туризъм, е изключително важно да имаме история, история, която да „продаваме“. Например, ако дойдете в „Гонсалес Байас“, най-посещаваната винарна в Европа – 250 000 души годишно, какво ще откриете? – Страхотно вино, със сигурност, стари изби, които носят история – една от тях е проектирана от Густав Айфел… Ще ви предложим и вина, и тапас… Ще ви предложим нашата култура… Можете да привлечете туриста с различни неща, но той търси най-вече интересни преживявания, приятни моменти и нови знания. Ако успеете да направите добър „купаж“ от тези три „сорта“, ще имате успешен винен туризъм.

Съгласен ли сте, че виненият туризъм помага за развитието на целия регион?

В днешно време се разчита много на туризма, в това число и на винения туризъм. Но ако някъде е развит виненият туризъм, това означава, че там има и добър продукт, и той е добре разпознаваем. Смятам, че на първо място е доброто вино. То ще заинтригува и привлече посетители за винен туризъм.

И накрая, споделете личните си предпочитания – коя е най-добрата кулинарна „компания“ на шерито?

Зависи от вида шери. Ако тръгнем от сухите към сладките, моите предпочитания са: с „фино“ ще избера нещо солено и леко хрупкаво, за да възбуди вкусовите рецептори за следващите ястия. Бих предложил нещо типично испанско – малко хамон. Или пък скариди – също са невероятна комбинация. След това преминаваме към шери с по-плътно тяло, например „олоросо“, което ще върви добре със „стю“. Ако се спрем на стек, несъмнено ще избера „Пало кортадо“, което е някъде между „фино“ и „олоросо“. И накрая, с десерта, нека бъде ванилов сладолед, можем да се насладим на чаша „Педро Хименес“.

“The Wine Inside” изразява благодарност на „Gourmet Publishing“ за съдействието при осъществяването на това интервю.

Вашият коментар